2014-06-27 | Podsumowanie projektów w Miejskiej Górce

Swoją podróż w trzeciej edycji zakończyłam w powiecie rawickim, gdzie uczniowie z Gimnazjum im. St. Mikołajczyka w Miejskiej Górce podsumowali swoje działania. I choć wakacje zbliżały się już wielkimi krokami, to w ostatnim tygodniu roku szkolnego, młodzież zaprezentowała się przed szeroką publicznością. W spotkaniu wzięła udział cała społeczność szkolna, która chętnie przysłuchiwała się prezentacjom swoich rówieśników.

Pierwsza wystąpiła grupa dziewczyn, która pracowała przy projekcie Muzyka częścią mnie. Co robiły przez ostatnie miesiące? Odwiedziły przedszkole, gdzie pokazały dzieciom jak grać na kieliszkach. Przeprowadziły akcję "Nauszne chronią słuch", która cieszyła się dużym zainteresowaniem. Wspólnie z osobami niepełnosprawnymi odwiedziły "Ogrody doświadczeń - humanitarium" we Wrocławiu. Uczestniczyli tam w warsztatach "Play the Music - od fizyki do muzyki" poświęconych zmysłowi słuchu. Grupa projektowa uczestniczyła również w wykładzie dotyczącym zastosowania kamertonów. Zastanawiacie się, co to? Gimnazjalistki dokładnie opisały to zagadnienie na swojej stronie internetowej, więc warto tam zajrzeć.

Punktem kulminacyjnym był koncert dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Relację z tego wydarzenia znajdziecie tutaj. Tego samego dnia uczennice otworzyły salę relaksacyjno-muzyczną i przekazały ją dyrekcji swojej szkoły. W międzyczasie zrealizowały film, który jest świetnym podsumowaniem ich projektu.

Kolejna prezentacja należała do grupy O co biega? Uczestnicy do prezentacji przygotowali się w sposób wyjątkowy. Wszyscy mieli uszy, którymi nawiązywali do psów - czyli głównego obiektu swoich zainteresowań. Skąd pomysł na to, żeby zainteresować się czworonogami? W spotkaniu, na którym miała zostać podjęta decyzja odnośnie tematu, uczestniczył owczarek niemiecki - pupil opiekuna. Ten bardzo szybko stał się inspiracją i stałym towarzyszem projektowych spotkań. Pierwsze zadania? Stworzenie logotypu projektu oraz zbiórka do schroniska w Krotoszynie. Karmę oraz wszystkie zebrane psie artykuły, uczniowie osobiście przekazali schronisku. Podczas tej wizyty zostali oprowadzeni po obiekcie. Pracownicy schroniska przekazali młodzieży informacje na temat każdego psa, opowiadając jego historię i okoliczności znalezienia się w tym miejscu.

Kolejnym etapem było spotkanie z grupą Ożywić Pola. Podczas tego spotkania dowiedzieli się na jakie rasy dzielą się psy myśliwskie oraz jakie są cechy charakterystyczne poszczególnych ras psów. Myśliwi pokazali także młodzieży, jakie akcesoria wykorzystuje się do tresury psów. Uczniowie uczestniczyli w pokazie aportowania, warowania oraz prawidłowej reakcji na gwizdek myśliwski. Zobaczyli również, jak pies przynosi do myśliwego swoją zdobycz, co wywarło na nich ogromne wrażenie. Wybrali się również do zakładu karnego - szczegółowa relacja z tego wyjątkowego spotkania już wkrótce, w osobnym artykule.

Ostatnim, równie emocjonującym spotkaniem, była wizyta w gabinecie weterynaryjnym. Od lekarza miejscowej lecznicy dowiedzieli się wielu ciekawostek oraz zapoznali się ze sprzętem wykorzystywanym w leczeniu zwierząt. Dowiedzieli się także na czym polega praca weterynarza, począwszy od przyjęć w lecznicy, aż po wyjazdy do gospodarstw rolnych. Była to prawdziwa lekcja biologii!

Wiedzieliście, że Świat zbudowany jest z ziemniaka? Do tego przekonuje nas kolejna grupa. Jakie wyznaczyli sobie cele do zrealizowania? Zdobycie wiedzy o ziemniakach, stworzenie książki kucharskiej z ziemniakami w roli głównej oraz zasadzenie własnych ziemniaków! Początkowo wszyscy zbierali informacje, a potem nastąpił podział na konkretne zadania. I tak powstała książka kucharska, w której znalazły się przepisy na dania z ziemniaków. Książka została podzielona na trzy części: kuchnia polska, dania z ziemniaka z całego świata i fast food.

Męska część grupy podjęła się posadzenia ziemniaków. Początkowo zbierali wiedzę, od czego zacząć, potem je zasadzili i uprawiali. Było to niewątpliwie ciekawe i dość nietypowe doświadczenie. Na swojej stronie internetowej uczniowie wyjaśniają skąd wzięła się taka nazwa tematu. Dlaczego pyrka zbudowała świat? Sprawdźcie! :)

Bardzo ciekawym elementem ich projektu było zorganizowanie konkursu "Wesoły Romek", który polegał na stworzeniu postaci z ziemniaka. Do tej pory takie ludziki robiło się z kasztanów, a tu - nietypowa odmiana! Pyrkowe ludziki oczarowały wszystkich zebranych!

Po prezentacjach wszyscy uczniowie zaprosili nas do swoich stanowisk, gdzie mogliśmy uzyskać więcej informacji o projektach. Przygotowali ulotki, które zawierały najważniejsze informacje z realizacji projektów, a także słodkie przysmaki. Na uwagę zasługują ciasteczkowe nutki muzycznej grupy oraz łaciate babeczki z kością, na której było zaproszenie na projektowego facebook-a grupy "O co biega"! Genialny sposób na promocję swoich działań, brawo!

Trzy projekty - tak bardzo różne, dotyczące innych dziedzin. Wszystkie jednak ciekawe i sprawiające wiele radości im realizatorom. Muzyka, która stała się częścią grupy dziewczyn i ich motywem przewodnim do wielu działań. Koncert, sala do muzykoterapii i nawiązana współpraca ze środowiskiem osób niepełnosprawnych - to coś, co zapamiętają na długo. A to dopiero początek ich działań, bo dostały już kolejne zaproszenia! Gratuluję muzycznych talentów i motywacji do działań. Grupa, która postanowiła bliżej zapoznać się z czworonożnym przyjacielem człowieka. Temat niezwykle przyjemny, interesujący i dający możliwość poznania rzeczy, których gdyby nie projekt, nigdy nie zobaczyliby z bliska. Poza tym świetne pomysły na promocję - uszy i babeczki były rewelacyjnym posunięciem. I na koniec młodzież, która zajęła się ziemniakiem. Ziemniak - wszystkim znany i w Wielkopolsce szczególnie lubiany. Tutaj przedstawiony zarówno w kulinariach, jak i w sztuce. Konkurs "Wesoły Romek" był trafem w dziesiątkę!

I tak podróż po wielkopolskich szkołach dobiegła końca. Projekty zostały zamknięte i podsumowane. Przyszedł czas na długo wyczekiwane wakacje. Ja jednak obiecuję, że to nie koniec informacji o eSzkolnych projektach!

red. Monika Błaszczak

Projekt realizowany jest przez: