2014-05-24 | Szalone wiewióry, pożeracze przygód i grupa "szalom", czyli podsumowanie w Ptaszkowie

Gimnazjum im. Jana Pawła II w Ptaszkowie miało miejsce podsumowanie nie tylko projektów, które były realizowane w tej edycji, ale również trzech lat, w których gościła eSzkoła. Przypomnieliśmy sobie projekty, które były prowadzone w latach ubiegłych, a także wspominaliśmy finalistów gry edukacyjnej Globtroter, którzy rywalizowali w auli uniwersyteckiej z uczniami z innych szkół.

W dalszej kolejności uczniowie wprowadzili nas w klimat ostatniej już edycji eSzkoły. Na scenę weszli "dorośli", którzy narzekali na dzisiejszą młodzież. "O wszystko trzeba im się prosić", "siedzą tylko przed komputerem" - słyszymy. A po chwili wkraczają do gry uczniowie, którzy opowiadają o swoich projektach. "Chciało Wam się? Rodzice Wam kazali!" - pewien siebie odpowiada pan z wąsem. "Nie, sami chcieliśmy!" - komentują uczniowie. I tym wstępem przechodzimy do prezentacji poszczególnych grup.

Na pierwszy ogień poszła grupa pod opieką pani Magdaleny Wasielewskiej Na szlaku z pożeraczami przygód, czyli śladami pokolenia "cyfrowych tubylców". Przez ponad pół roku swojej przygody z e-światem wspólnie tworzyli, bawili się, uczyli od siebie nawzajem. 

Dla najmłodszych przygotowali puzzle magnetyczne, które jak zapewniają - można składać godzinami. Pomagają one maluchom poznać świat, rozwijają ich spostrzegawczość oraz uczą umiejętności logicznego myślenia. W czasie podsumowania projektów ich młodsi koledzy otrzymali zestawy pamiątkowych puzzli w prezencie.

Dla nieco starszych uczniów gimnazjaliści zrobili zestawy kart obrazkowych, na których została zawarta aktualna tematyka kulturowa. Z pewnością zmotywuje do uczniów do nauki.

Pożeracze przygód, wyruszając w swoją podróż, chcieli zarażać innych chęcią poznawania, a także przyczynić się do wychowania pokolenia ludzi ciekawych świata, otwartych na inne kultury. W związku z tym podjęli próbę integracji języka angielskiego z naukami przyrodniczymi, w efekcie czego powstały wspomniane wyżej pomoce dydaktyczne nawiązujące do kultury krajów anglojęzycznych.

Druga prezentacja należała do grupy pani Hanny Stachowiak "Światło pamięci przywraca życie…" - Żydowski pejzaż Grodziska Wielkopolskiego. Jak zaznacza młodzież - cieszą się, że wybrana przez nich tematyka okazała się tak mało znana w środowisku lokalnym. Wybór tematu jednak nie był łatwy. Uczniowie wyszli z założenia, że poprzez swój projekt chcą pozostawić ślad w historii i zrobić coś dla swojej gminy.

Głównym celem jaki sobie założyli było odnalezienie śladów historii ludności żydowskiej w Grodzisku. Grupa projektowa chciała przypomnieć o ciekawej historii mniejszości żydowskiej, żyjącej od XVI wieku do 1939 roku w Grodzisku oraz o ich wkładzie w rozwój miasta. Młodzieży zależało na przywróceniu pamięci tych ludzi i związanych z nimi miejsc poprzez wyznaczenie szlaku w Grodzisku Wielkopolskim, któremu nadali nazwę "Śladem Grodziskich Żydów". Dodatkowo uczniowie przeprowadzili wycieczki wyznaczonym szlakiem.

Uczniowie zorganizowali konkursy, m. in. popularyzujące poezję Zuzanny Ginczanki czy Bolesława Leśmiana. Odwiedzili Muzeum Izby i Tradycji Ziemi Grodziskiej, gdzie uzyskali informacje dotyczące historii Żydów w Grodzisku oraz roli jaką odegrali w życiu społecznym, gospodarczym i kulturalnym miasta. W muzeum spotkali się również z panem kustoszem Dariuszem Matuszewskim i panem Piotrem Bartkowiakiem, autorem książki "Rola i działalność mniejszości żydowskiej w Grodzisku Wlkp w XIX i XX wieku".

Gimnazjaliści wcielili się również w rolę nauczycieli, kiedy to przeprowadzili zajęcia dla swoich rówieśników o Holokauście. Wzięli także udział w obchodach Święta Ulicy Żydowskiej w Poznaniu. Posłuchali muzyki klezmerskiej oraz zasiedli przy stu metrowym stole, gdzie zasmakowali takich potraw jak bajgle, kugel, czulent czy innych specjałów z kuchni żydowskiej.

Z kulturą żydowską spotkali się także w Synagodze w Buku, gdzie odbył się koncert zespołu "Shalom". Uczniowie wysłuchali tam również prelekcji o Synagogach w Wielkopolsce, obejrzeli wystawę fotograficzną "Izrael wzdłuż i wszerz" oraz po raz kolejny spróbowali kuchni żydowskiej. Przy okazji pojechali na cmentarz żydowski (kirkut), który mieści się w tej samej miejscowości. Jak zaznaczyli podczas prezentacji - wszyscy byli po raz pierwszy na cmentarzu żydowskim, co było dla nich ogromnym przeżyciem.

Zwieńczeniem ich projektu było wydrukowanie folderu, w którym zamieścili informacje o swoim projekcie, a także szczegółowo opisali wyznaczony przez siebie szlak "Śladem Grodziskich Żydów". Folder zawiera mapę z ulicami Grodziska, na której wytyczony jest szlak oraz fotografie obiektów, które odwiedzamy idąc ścieżkami wyznaczonymi przez gimnazjalistów.

Ostatnim projektem dowodziła pani Monika Klapa-Grześkowiak. Nauka w drewno stuka to pomysł dość nietypowy. Uczniowie postanowili stworzyć salę lekcyjną poza murami szkoły. "Klasa pod chmurką" ma być alternatywą dla czterech ścian.

Prezentacja zaczęła się bardzo ciekawie. Na scenę weszli uczniowie z łopatami, konewką, a na końcu wjechali jeszcze taczką, na której kolega podwiózł koleżankę. I tak cała grupa podwinęła rękawy i zabrała się do pracy, a właściwie do prezentacji. Opowiedzieli o swoim pomyśle, wylanych potach i osobach, które okazały im duże wsparcie.

Klasa pod chmurką została wyposażona nie tylko w stoły, ławki, tablicę, ale również w ozdobną roślinność, o którą teraz muszą dbać! Po części teoretycznej, przeszliśmy na boisko szkolne, gdzie każdy mógł obejrzeć efekty ich kilkumiesięcznej pracy.

Ławki w jednej sekundzie zostały zapełnione, a na tablicy oprócz tematu "otwarcie sali" pojawiła się również wesoła twórczość uczniów. Zielona wstęga, nożyczki w ruch i otwieramy pierwszą klasę pod chmurką w Wielkopolsce! Gromkie brawa i radość uczniów. 

Wszyscy zastanawiają się już nad grafikiem otwartej sali, bo każdy chciałby mieć tam lekcje. Jestem przekonana, że sala spełni oczekiwania uczniów i nie będzie osoby, która nie chciałaby się w niej uczyć. 

Ostatnim punktem programu był poczęstunek przygotowany przez grupę "szalom". Na stole zagościły specjały kuchni żydowskiej takie jak chałki, bajgle, sałatka i śledź po żydowsku. Nie zabrakło także słodkich akcentów. Z ciast po żydowsku mogliśmy zasmakować placek czekoladowy i miodownik. Kuchnia żydowska wszystkim przypadła do gustu!

I tak podsumowanie trzech lat projektu "eSzkoła - Moja Wielkopolska" dobiegło końca. Były to trzy lata niezapomnianych przygód, dużej aktywności, nowych przyjaźni, a także rzeczy, które w szkole pozostaną już na zawsze. I nie chodzi tu tylko o miasteczku ruchu drogowego (1 edycja), boisko do piłki plażowej (2 edycja) czy salę pod chmurką (3 edycja), ale jest to także nawiązana współpraca z Domem Dziecka w Szamotułach i wiele innych wartości, które niosły ze sobą wszystkie projekty.

red. Monika Błaszczak

Projekt realizowany jest przez: