2014-04-26 | Szlakami zdrowia

"Kim chcesz być w przyszłości?" - na to pytanie odpowiadał każdy. Strażakiem, baletnicą albo astronautą! Takie dziecięce wizje przyszłości miał każdy z nas. Jak mają się jednak nasze marzenia do rzeczywistości? Odpowiedzi szukałam w V Liceum Ogólnokształcącym im. Klaudyny Potockiej w Poznaniu.

26 kwietnia w szkole odbyły się Drzwi Otwarte, podczas których licealiści z projektu Astronauta pomagali zainteresowanym we właściwym wyborze ścieżki edukacyjnej. Przy współpracy z Centrum Doradztwa Zawodowego opracowali test, który bazował na modelu preferencji zawodowych według Hollanda. Wynik testu prezentuje typ naszej osobowości i wskazuje kierunek, w którym powinniśmy się rozwijać.

Opiekunka projektu, pani Tamara Kowalewska, poddała testowi dwóch absolwentów, którzy gościnnie zawitali w mury swojej szkoły. Nie zdradzając licealistom kierunku, w którym poszli absolwenci, poprosiła o przeprowadzenie testu. Test trafnie wskazał predyspozycje byłych uczniów V LO i obrany przez nich kierunek studiów. Już wkrótce grupa projektowa opublikuje na swojej stronie internetowej przygotowany test. Warto tam zajrzeć!

Przeprowadzenie testu w dzisiejszym dniu było niebywale trafnym pomysłem. Gimnazjaliści decydujący się na wybór dalszej ścieżki edukacyjnej mieli okazję wypełnić test i przekonać się czy chcą iść we właściwym kierunku. Takie testy są świetnym narzędziem na każdym etapie edukacji.

Grupa projektowa w Centrum Doradztwa Zawodowego została poddana szczegółowym, dwugodzinnym, testom. Jakie było ich zdziwienie, gdy od zupełnie obcej osoby usłyszeli informacje, których czasem nie wiedzą nawet ich bliscy! Było to ciekawe doświadczenie, które z pewnością zaprocentuje w przyszłości.

Uczniowie sprawdzili także o czym marzą przedszkolacy. Dzieci narysowały zawody, które chcą wykonywać w przyszłości. Największym zainteresowaniem cieszył się zawód strażaka. W planach są także modelki, aktorki, baletnice i projektanci mody. W szkole podstawowej wybory te ulegają już modyfikacji.

Na właściwy wybór ścieżek namawiali także uczniowie z grupy Szlakami zdrowia. Licealiści przygotowali zdrowy poczęstunek dla przybyłych gości. Stół, który był przepełniony świeżymi warzywami i owocami w jednej chwili stał się pusty. Rzodkiewki, jabłka czy marchewki cieszyły się ogromnym wzięciem! Nie zdążyliśmy nawet tego uwiecznić! "Jest to dobry znak! Dowód na to, że akcja się udała!" - śmieją się uczniowie.

Oprócz zdrowych przekąsek panowie w gustownych fartuszkach rozdawali ulotki, na których znajdziemy garść cennych informacji i odpowiedzi na nurtujące nas pytania. W jednej ulotce ujęli nie tylko zdrowe zamienniki, ale także informacje o "żywności, która nie żywi" oraz o tym czy powinno się solić potrawy. Folder, który stworzyła grupa jest doskonałym startem w wyborze zdrowej drogi.

Co w takim razie warto jeść? Przede wszystkim produkty nieprzetworzone. Najzdrowsze są warzywa i owoce, które mamy z naszych ogrodów. "Jeżeli teraz się nauczymy, że należy konsumować zdrowe produkty to będziemy utrwalani w tej doktrynie i w przyszłości będziemy jeść zdrową żywność. A to z pewnością wpłynie na nas korzystnie" - mówi Filip Deruchowski.

Czy projekt zmienił w uczestnikach ich nawyki żywieniowe? Filip na swoim przykładzie mówi, że zdecydowanie tak. Odstawił na bok fast food-y i słodycze. Przypomniał sobie z dzieciństwa smak marchewki i teraz codziennie się nimi zajada. Co więcej, zaraża tym swoich kolegów. Na początku, gdy przynosił pokrojoną marchewkę do szkoły, to spotykał się z dziwnymi spojrzeniami. Wszyscy jednak chętnie się częstowali i bardzo szybko podłapali zdrowe nawyki. Jak podkreśla - fajne jest to, że ten projekt coś zmienia. Nie tylko w nas, ale również w naszych kolegach czy w społeczeństwie lokalnym. Stawiamy na profilaktykę. Jesteś tym, co jesz. Czekoladowy batonik tylko na chwilę dostarcza nam cukru i energii, a po chwili nasz zapał maleje. Owoce dostarczają nam naturalnych cukrów, dzięki czemu czujemy się dużo lepiej.

Żeby przekonać młodzież do zdrowego odżywiania postawili na metodę małych, nienarzucających się, kroczków. Na ścianach, w całej szkole, możemy dostrzec kartki z ciekawostkami. Dzięki nim dowiadujemy się ile procent badanych osób czyta etykiety na produktach, je obiady w domu, pije herbatę czy chciałoby, aby szkoła zaangażowała się w propagowanie idei zdrowego stylu życia.

Uczniowie sprawdzili także, gdzie mieszkańcy poznańskiej Wildy aktywnie spędzają czas. Na tej podstawie stworzą mapę takich właśnie miejsc. A co w projekcie eSzkoła - Moja Wielkopolska podoba im się najbardziej? Na to pytanie odpowiedział Filip Deruchowski:

Projektów o zdrowym odżywianiu i aktywnym trybie życia jest wiele - zwłaszcza w 3 edycji eSzkoły. Uczniów V LO cechuje nie tylko ogromny zapał i dojrzałość, ale także zmiana, która dokonuje się w nich osobiście. I choć zdrowy styl życia wydaje się być modny, to bardzo często jest tylko chwilowy. Oni chcą wytrwać i zarażać tym innych. Życzę, żeby tak właśnie było!

red. Monika Błaszczak

Projekt realizowany jest przez: