2013-11-05 | Świeże pomysły na szkołę

To był dzień pełen emocji. Pięć świetnych prezentacji projektów, niesamowici finaliści Globtrotera i dwanaście najlepszych zespołów uczniowskich! Masa podziękowań, łzy wzruszenia i wspomnienia, które pozostaną na długo! A żeby tego było mało... kura Harriet zniosła jajko w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza!

Do stolicy Wielkopolski zjechali się m. in. przedstawiciele oświaty, władze samorządowe powiatów i gmin, dyrektorzy szkół biorących udział w projekcie, szkolni liderzy projektu i przede wszystkim uczniowie - finaliści gry edukacyjnej „Globtroter: poznaj Wielkopolskę” oraz najlepsze zespoły uczniowskie wraz z opiekunami.

Po oficjalnych przemówieniach oddaliśmy scenę zespołom uczniowskim. Pięć z nich miało możliwość zaprezentować się przed zebraną publicznością – zarówno w auli uniwersyteckiej jak i w szkołach, gdyż Gala Finałowa była relacjonowana na żywo w Internecie!

No to ruszamy – „Para – buch, koła – w ruch!” i na scenę wchodzą uczniowie z II Liceum Ogólnokształcącego im. Dąbrówki w Gnieźnie! Grupa zaprezentowała odcinek „Wagonu reportera”, w którym dziennikarze przenoszą nas w czasie do początków swojego projektu. Był to reportaż od narodzin pomysłu, przez wycieczki i szukanie sponsorów, aż po punkt kulminacyjny – Dni Pary, gdzie młodzież zaprezentowała swój park technologiczny.

Kolejna prezentacja należała do ich szkolnych kolegów z projektu „Operacja wskrzeszenie”. Licealiści z Dąbrówki bez słów pokazali co zastali w Parku Miejskim w Gnieźnie oraz co dzięki eSzkole park zyskał. Przeprowadzili tytułową operację, a na stół trafiło chore drzewo. Wszystko jednak dobrze się kończy – park cieszy się dużym zainteresowaniem, a wilk z czerwonym kapturkiem żyją od tej pory w zgodzie! 

Trzecia na scenie zaprezentowała się grupa „Kurczę, jakie jaja!” z Miejskiej Górki. Warto zaznaczyć, że byli to jedyni gimnazjaliści, którzy na krok nie odstępowali od swoich starszych kolegów. „Newsy z kurnika” spektakularnie poprowadził Kacper. Wśród przedstawicieli mediów gościliśmy takie osobistości jak Dominikę Ziarenko z portalu „e-kura wielkopolska”, Adriana Skrzydełko reprezentującego „Wirtualną kurę” oraz Martę Jajeczko z „Kury wyborczej”. Gościem honorowym była kura Harriet, która na scenę weszła w towarzystwie ochroniarzy. Młodzieży gratulujemy nie tylko pomysłu, ale przede wszystkim poczucia humoru! :)

Następna prezentacja była w kompletnie innym klimacie. Niebywale poważna, wprowadzająca wszystkich w stan refleksji. Krótki film, trafiające hasła i uświadamianie, że każdy z nas może być świadkiem wypadku. Zwrócenie uwagi jak ważna jest nasza reakcja – „Każda sekunda, każdy ruch – mogą sprawić, że w znacznym stopniu przyczynimy się do uratowania najcenniejszego daru… życia”.

Nagle słyszymy pisk opon, syreny. Na scenie kłęby dymu, migające światła i ludzie – przypadkowi przechodnie. Każdy zajęty sobą, jakby ta sytuacja ich nie dotyczyła. Na plecach jednej z osób widzimy napis "znieczulica" - obserwuje, robi zdjęcia i nie reaguje. Wśród nich jest jeden, który decyduje się udzielić pierwszej pomocy. Prosi pozostałych o pomoc – wezwanie pogotowia i wsparcie przy udzielaniu pomocy przedmedycznej. Z pomocą idzie także prof. Stanisław Dylak, który został dosłownie wyciągnięty z pierwszego rzędu przez prezentujących. Scenka staje się tłem, a na pierwszym planie pojawiają się uczennice, które opowiadają o działaniach w projekcie. Kto zafundował nam tak mocne wrażenia? Licealiści z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Kępnie – realizujący projekt „Kryptonim Albert Einstein”.

Ostatnia prezentacja była bajkowa. W kłębach pary wyłonili się aktorzy – „Zaparowani pełną parą” z Liceum Ogólnokształcącego im. M. Curie-Skłodowskiej z Wolsztyna. Konduktor znalazł małego Julka i zabrał go do parowozowni. Tak właśnie zaczęła się magiczna podróż w czasie. Podróż w krainę pary, kolei i niesamowitej przygody, jaką przeżyli Ci młodzi ludzie. A wszystko to na bazie wiersza Juliana Tuwima „Lokomotywa”. 

Ostatnie wystąpienie tak porwało publiczność, że zebrani goście to właśnie grupie Zaparowanych wysmażyli największą jajecznicę – z ponad 160 jajek! O czym mowa? O głosowaniu na najlepszą prezentację. Podczas tegorocznej Gali to jajka służyły za głosy. Wrzucało się je na patelnie, które czekały przy scenie.

Po przerwie, w której mogliśmy rozkoszować się wielkopolskimi daniami przyszedł czas na kolejną dawkę emocji. Dziesiątka najlepszych graczy gry edukacyjnej „Globtroter: poznaj Wielkopolskę” stanęła do rywalizacji! Na początek kilka pytań testowych, które pozwoliły na poznanie mobilnej aplikacji zainstalowanej na tabletach, zasad rozgrywki finałowej i… rozluźnienie naszych finalistów ;) Potem przeszliśmy do konkretów – nie łatwych pytań, które zostały przygotowane w czasie realizacji projektów przez naszych eSzkolnych uczniów. Walka była wyrównana do samego końca, uczestnicy fenomenalnie odpowiadali na pytania. Kto zatem stanął na podium? Pierwsze miejsce zajął Gracjan Kurpik z Liceum Ogólnokształcącego im. H. Sienkiewicza we Wrześni, zdobywając tym samym tablicę interaktywną dla szkoły. Kolejne miejsce podium należało do jego szkolnej koleżanki Aleksandry Przybylskiej, natomiast brąz przypadł w udziałowi Adamowi Borowiakowi z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Ptaszkowie.

Najbardziej wyczekiwany przez Wszystkich moment zostawiliśmy na sam koniec – rozdanie nagród, a co za tym idzie – poznanie zwycięzców II edycji projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”. Wśród gimnazjalistów najwyżej został oceniony projekt realizowany przez zespół z Rozdrażewa - „Na tropie woskowych tajemnic”. Srebrne jaja znosi za to kura Harriet z „Kurczę, jakie jaja!” ;) I to właśnie grupie z Miejskiej Górki przypadło drugie miejsce. Trzeci na podium znaleźli się uczniowie z poznańskiego Gimnazjum nr 64 za projekt „Chemiczna epidemia, czary mary i alchemia”.

Jak rozłożyły się miejsca wśród projektów licealnych? Złoto przypadło „Zaparowanym pełną parą” z Wolsztyna. Tuż za nimi kolejny projekt dot. parowozów – „Para – buch, koła – w ruch!” z Gniezna. Trzecie miejsce zajął projekt poświęcony pierwszej pomocy „Kryptonim Albert Einstein” z Kępna.

Gala Finałowa to ukoronowanie ponad półrocznej działalności zespołów uczniowskich, ale także zamknięcie kolejnej, drugiej już, edycji projektu. Przed nami ostatnia edycja. Czy tym razem uczniowie również zaskoczą świeżymi pomysłami na szkołę? Czy znajdą swój niepowtarzalny przepis na sukces? Trzymamy za to kciuki!

red. Monika Błaszczak

Projekt realizowany jest przez: