2013-10-01 | Zajęcia z chemii bywają niebanalne

"Zajęcia z chemii bywają niebanalne, mogą przypominać sporty ekstremalne" - ten intrygujący temat realizowali uczniowie z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kowalewie. Czy chemia rzeczywiście przypomina sport ekstremalny? Sprawdźmy!

red. Monika Błaszczak

Inspiracją do stworzenia projektu edukacyjnego „Zajęcia z chemii bywają niebanalne, mogą przypominać sporty ekstremalne” było wzbudzenie zainteresowania uczniów chemią jako jedną z nauk przyrodniczych. Projekt był projektem „czysto” eksperymentalnym. Cały projekt pomyślany został jako zbiór prostych, ale efektownych doświadczeń, które zaprezentowane na „żywo” sprawią, że chemia jest fajna i co ważniejsze ciekawa i to zarówno dla wykonujących doświadczenia jak i dla widzów. Mieliśmy kilka fajnych pomysłów na jego realizację.

W ramach projektu edukacyjnego uczniowie wiele godzin spędzili w szkolnej pracowni chemicznej wykonując szereg doświadczeń chemicznych z zachowaniem wszystkich środków ostrożności.

Uczestnicy  projektu mieli także możliwość poeksperymentowania z chemią podczas warsztatów chemicznych prowadzonych przez pracowników naukowych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Podczas warsztatów uczniowie samodzielnie wykonywali szereg ciekawych doświadczeń chemicznych. W dalszej części spotkania odbył się pokaz eksperymentów chemicznych z udziałem uczniów pod czujnym okiem prowadzących. Tego dnia było bardzo wybuchowo i kolorowo!

W ramach projektu edukacyjnego uczniowie uczestniczyli w spotkaniu edukacyjnym z dr Piotrem Jagodzińskim i dr Robertem Wolskim na Wydziale Chemii UAM w Poznaniu. W trakcie spotkania odbył się pokaz niezwykłych eksperymentów chemicznych z komentarzem metodycznym. Dzięki tej niecodziennej lekcji uczniowie mogli rozwijać i pogłębiać swoje zainteresowania chemią. Wycieczka ta była kolejnym dowodem na to, że chemia jest fascynującą nauką.

Na przełomie kwietnia i maja uczniowie biorący udział w projekcie przygotowywali się do pokazu doświadczeń chemicznych na forum publicznym.  Gimnazjaliści dokonali wyboru najciekawszych doświadczeń chemicznych, przeprowadzili „ próby”, przygotowali odpowiedni i sprzęt i odczynniki chemiczne i ruszyli…

W pokazach uczestniczyli uczniowie „podstawówki”.  Zaproszeni uczniowie mogli nie tylko zobaczyć eksperymenty chemiczne, ale również wziąć udział w niektórych z nich. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem wykonywali doświadczenia, co dostarczyło im wielu niezapomnianych przeżyć i emocji. Wszystkie działania, które zostały podjęte w ramach projektu edukacyjnego utwierdziły uczniów w przekonaniu, że chemia jest fascynującą nauką.

Materiały przesłała Małgorzata Włodarczyk.

Projekt realizowany jest przez: