2013-08-02 | Kolej w oczach dziecka

"Para - buch, koła - w ruch!" to kolejny projekt, którego uczestnicy postawili na promocję. O działaniach tej grupy było głośno - i nie ma co się dziwić! Uczniowie z II Liceum Ogólnokształcącego im. Dąbrówki w Gnieźnie ponownie przypominają, że czas na kolej! Przyjmijcie zatem zaproszenie i wybierzcie się z nami w małą podróż w czasie :)

red. Monika Błaszczak

Jako dwunastoosobowa grupa licealistów z II Liceum Ogólnokształcącego im. Dąbrówki w Gnieźnie postanowiliśmy nieco przybliżyć historię gnieźnieńskiej parowozowni - a co za tym idzie - stworzyć coś, co przyciągnie znów do niej ludzi i pozwoli wtajemniczyć się w tajniki techniki kolejowej. Naszemu projektowi nadaliśmy nazwę “Para-buch, koła-w ruch” i stworzyliśmy park technologiczny oraz wystawę poświęconą kolejnictwu!

   

Podzieliliśmy się na mniejsze zespoły. Chłopcy zbudowali maszyny interaktywne: semafor świetlny, semafor kształtowy, zwrotnicę oraz obrotnicę. Dziewczęta przygotowały galerię oraz wystawę ze zdjęciami oraz eksponatami, które pozyskaliśmy od fanatyków kolejnictwa. Galerię wzbogaciły zdjęcia użyczone przez Aleksandrę Jastrzębską, która niegdyś również była uczennicą naszego liceum. Wszystkie eksponaty umieściliśmy w dużej gablocie. Znalazły się tam m.in. książki, rozkłady jazdy, czapki, pocztówki.

Wykonaliśmy również stół interaktywny, na którym każdy mógł sprawdzić swoją wiedzę z zakresu matematyki, fizyki oraz kolejnictwa. Stół został wyposażony w osiem stanowisk. Sześć z nich posiadało dwa przyciski oraz dwie diody (zieloną – sygnalizowała odpowiedź prawidłową, natomiast czerwona - błędną). Aby udzielić odpowiedzi, ochotnik wciskał jeden z przycisków, po czym zaświeciła się jedna z diod. Skonstruowaliśmy również dwa, nieco inne stanowiska. Aby udzielić odpowiedzi, należało użyć wtyczki z bolcem, po czym włożyć go w jedną z odpowiedzi: A, B, C lub D. Po tych czynnościach dioda zasygnalizowała odpowiedź. 

Samodzielnie stworzyliśmy kilka plakatów, ukazujących przemiany, które chronologicznie miały miejsce w parowozowni w Gnieźnie. Przygotowane plakaty umieściliśmy w antyramach. 

Efekty naszych działań przedstawiliśmy na Dniach Pary, które odbyły się od 15 do 19 maja 2013 r. W tym czasie odwiedziło nas kilka tysięcy osób! Największą atrakcją naszej wystawy stały się maszyny interaktywne, przyciągające uwagę zwłaszcza dzieci, które są ciekawe świata, chętnie i z uwagą wszystkiemu się przyglądają. Każdy mógł podejść do maszyn, pociągnąć za wajchę, wdusić guziki – w prosty i praktyczny sposób ukazaliśmy zasady ich działania. Odwiedzający mogli przyjrzeć się z bliska naszym efektom. Aby wzbogacić naszą wystawę, pozyskaliśmy dodatkowo dwa mundury, które wyeksponowaliśmy na manekinach. 

 
 

Zorganizowaliśmy dla dzieci konkurs plastyczny pt.: „Kolej w oczach dziecka”. Ochotników było wielu. Wszystkie prace zostały wywieszone w jednej z hal, w której prezentowaliśmy nasze rezultaty działań. Każdy mógł podejść i zagłosować na najlepiej, jego zdaniem, wykonaną pracę. 

Aby poznać opinie ludzi na temat naszego projektu, stworzyliśmy ankietę. Przygotowaliśmy także konkurs dla dorosłych, w którym ochotnicy mogli sprawdzić swoją wiedzę z dziedziny kolejnictwa. Rozdanie nagród odbyło się w II Liceum Ogólnokształcącym w Gnieźnie. 

 
 

Promowaliśmy nasz projekt poprzez audycję radiową, plakaty, teksty zamieszczone na portalach internetowych, stronie liceum i eSzkoły. Niezależne relacje z naszej wystawy  ukazały się w lokalnych mediach. 

Dni Pary były punktem kulminacyjnym naszego przedsięwzięcia, dzięki któremu staliśmy się bardziej otwarci i przedsiębiorczy, poszerzyliśmy wiedzę z różnych dziedzin, m.in. matematyki, fizyki, historii, rozwinęliśmy umiejętności społeczne i odkryliśmy drzemiący w nas potencjał. Największym wyzwaniem była budowa maszyn – o tym, jak tego dokonaliśmy oraz o pozostałych działaniach grupy przeczytacie na naszej projektowej stronie internetowej. Zapraszamy do jej odwiedzenia!

Materiały przesłała Aleksandra Szczepaniak.

Projekt realizowany jest przez: