2013-07-17 | Zaparowani - pełną parą!

„Zaparowani” to grupa 12 młodych ludzi uczących się w Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Wolsztynie. Ich opiekunem jest Jarosław Stańko. Jest to jeden z tych projektów, o których wielokrotnie pisaliśmy na łamach eSzkoły. Licealiści postawili jednak nie tylko na promocję, ale na ogrom działań, które kierują do lokalności społecznej i do wielbicieli parowozów.

Jedynka pod Parą - TVP1 "Po pierwsze jedynka"

Głównym tematem jaki wybrała sobie grupa jest para, a jeśli para to oczywiście parowozy. Uczniowie postanowili zrobić trochę pozytywnego zamieszania wokół „wolsztyńskiej perełki”, czyli jedynej funkcjonującej w Europie parowozowni. Wszystko zaczęło się od pomysłu stworzenia multimedialnego przewodnika po muzeum, co bardzo ułatwiłoby zwiedzanie parowozowni. Licealiści zmierzyli się z tym zadaniem z ogromną pomocą wielu swoich nauczycieli, co poskutkowało nagraniem we własnym zakresie wersji w języku polskim, angielskim i niemieckim! 

Kolejnym punktem na liście Zaparowanych, było odnowienie jednego z parowozów. Młodzież wybrała najdostojniejszą z możliwych, czyli „Piękną Helenę”. Praca nie była łatwa, ale to nie oznacza że niewykonalna, zwłaszcza jeśli ktoś ma tyle pozytywnej energii, co Zaparowani. Wystarczyła ropa i sterta szmat, a „Piękna Helena” znowu zaczęła lśnić jak nigdy dotąd! 

To nie koniec pomysłów wolsztyńskich licealistów. Postanowili wykorzystać fakt, iż na coroczną paradę parowozów przyjeżdża ogromna liczba turystów, dzięki temu mogli zaprezentować siebie i swoją maszynę parową przed większą publicznością. Udzielali się więc jako „patrol informacyjny”, służąc pomocą przybyłym do Wolsztyna gościom. Dzięki temu nadarzyła się niezwykła okazja sprawdzenia swoich umiejętności językowych, co dla wolsztyńskich licealistów nie było problemem. Wieczorem wystąpili w programie telewizyjnym, emitowanym na żywo w TVP1 oraz porannym „Kawa czy herbata”. Dzięki temu mogli dotrzeć do jeszcze większej liczby odbiorców i opowiedzieć całej Polsce o swoich działaniach. 

W ramach projektu mieli okazję przejechać  się wielokrotnie parowozem i zobaczyć jak to wszystko wygląda od środka. Wiązało się to oczywiście z ogromnymi emocjami tych młodych ludzi. A jeśli chodzi o najmłodszych? O nich również pomyślano! 1 czerwca to chyba dla większości osób wyjątkowe święto :) Jak się okazuje nawet parowozownia w Wolsztynie nie zapomniała o tak ważnym dniu. Podczas obchodów Dnia Dziecka grupa Zaparowanych była współorganizatorem wielu atrakcji. Począwszy od przejażdżek pociągami retro, parowozami czy ręczną drezyną, a skończywszy na „kolejowych” zabawach zręcznościowych i konkursie plastycznym. Wszędzie tam młodzież służyła pomocą wszystkim dzieciom i ich rodzicom. 

Zaparowani zajmują się nie tylko parowozami, starają się ukazać różne aspekty pary. Zaczęli od doświadczeń fizycznych, gdyż fizyka jest im bardzo bliska. Przedstawili wiele ciekawych doświadczeń takich jak: wyznaczanie ciepła parowania, badanie wilgotności powietrza czy implozja puszki. Nie zabrakło też eksperymentów z ciekłym azotem. Zapoznali się także z zasadą działania maszyny parowej, przy czym również tutaj nie skończyło się tylko na teorii. Licealiści postanowili sprawdzić zdobytą wiedzę w praktyce i zbudować własny pojazd napędzany parą. Poprzeczka została postawiona naprawdę bardzo wysoko, ale i tym razem się udało, bo nie ma rzeczy niemożliwych dla tej grupy! Pojazd napędzany siłą pary i sterowany za pomocą fal radiowych, stał się hybrydą, która  miała swoje „pięć minut” również w telewizji publicznej. Nie obyło się oczywiście bez prezentacji przed szkolną publicznością, dla której przede wszystkim został on zbudowany. Wszyscy byli pod wrażeniem, a Zaparowani byli dumni z pracy jaką włożyli w zbudowanie maszyny.

Następnym pomysłem było ukazanie artystycznej natury pary. Zatem, aby wrażenie było maksymalnie dobre, postanowili zaparować jedną z klas lekcyjnych. Miało to na celu ukazanie jak silne zaparowanie powietrza utrudnia widoczność, a tym samym percepcję człowieka. Licealiści przygotowali niespodziankę dla gimnazjalistów i zaparowaną klasę zamienili w „Zaparowany świat”, gdzie było do wykonania kilka zadań zręcznościowych. Gimnazjaliści wchodzili do niego w maskach gazowych z latarkami, aby mimo wszystko poprawić  widoczność. Sprawiło to wiele radości zarówno gimnazjalistom jak i licealistom. 

Kolejny problem podjęty przez Zaparowanych dotyczył zastosowania pary w życiu codziennym. Grupa przygotowała program kulinarny, w którym przyrządzenie potraw opierało się na parze. Następnie postanowili sprawdzić parę jako niezbędnik do sprzątania. I tym razem para pokazała na co ją stać, nie było najmniejszych problemów z usunięciem brudu z różnych powierzchni, wykorzystując parowego mopa. Para jest wszechobecna, krąży w przyrodzie nieustannie, co Zaparowani uświadomili młodszym kolegom podczas dni otwartych w liceum jak i spotkań w szkole podstawowej. Poprzez zaangażowanie w pracę w parowozowni, grupa zdobyła wiele cennego doświadczenia, ale także zainteresowała się koleją. Uczniowie postanowili przygotować interaktywną mapę przedstawiającą linie kolejowe wychodzące z Wolsztyna. Na przykład, po wskazaniu określonej stacji na mapie, można zobaczyć zdjęcie stacji dzisiaj jak i w przeszłości. Zagłębili się w historię kolejnictwa angielskiego, którą uważa się za kolebkę transportu szynowego, jak i piękną przeszłość polskiej kolei, szczególnie kultywowanej w Wolsztynie. Zaparowani to młodzi ludzie z pasją, którzy z niespotykanym zainteresowaniem podchodzą do parowozów i pary. 

Zaparowani w TVP1 "Kawa czy herbata" - część 2

Zostało to chyba docenione, ponieważ Pan Starosta przekazał na ręce grupy dwadzieścia odtwarzaczy mp3, dzięki którym mogli ukończyć prace nad audio przewodnikami  po muzealnych eksponatach wolsztyńskiej parowozowni.

Lipiec - czas głosowania społecznościowego, do którego Zaparowani zapraszają serdecznie wszystkich Internatów. Jednak niezależnie od ostatecznych wyników i tak wszyscy jednogłośnie uważają się za niezmiernie szczęśliwych ludzi - ponieważ mogli przez te ostanie miesiące przeżyć wiele niezapomnianych chwil!

Materiały przesłał Jarosław Stańko.

Projekt realizowany jest przez: