2013-06-12 | Coś dla ducha i ciała - podsumowanie w Okonku

Podsumowań ciąg dalszy. Tym razem spotkaliśmy się z uczniami Gimnazjum w Okonku. Spotkaliśmy, bo oprócz redakcji do szkoły zawitała także dr Daria Hejwosz-Gromkowska reprezentująca Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Spotkała się z wszystkimi grupami i porozmawiała z nimi nie tylko o realizowanych przez nich projektach, ale także o ich motywacji do działania i metodzie projektów.

To był tylko przedsmak tego, co działo się później - prezentacja projektów na forum szkoły. Sala wypełniła się po brzegi, a głos zabrał Patryk Rodzik - lider jednej z grup. Pierwsza prezentacja należała do zespołu p. Danuty Matuszczak realizującej projekt „Jak się uczyć i pomagać, aby mózgiem dobrze władać”.

 

Temat związany jest z mózgiem i dotyczy wszystkich schorzeń układu nerwowego. Nauka i niesienie pomocy - dlaczego takie połączenie? Jeżeli pomagać, to trzeba wiedzieć komu się pomaga. Dlatego gimnazjaliści postawili na poznanie i zrozumienie chorób, z którymi w niedługim czasie przyszło im się spotkać. Chcieli przybliżyć także innym potrzeby i problemy osób niepełnosprawnych - zarówno fizyczne, jak i intelektualne. Przeprowadzili także wywiady z psychiatrą oraz odwiedzili Oddział Psychiatryczny w Szpitalu Powiatowym w Złotowie. 

Młodzież przede wszystkim postanowiła zrobić coś dla innych. Przygotowała spektakl teatralny „Romeo i Julia”, który swoją premierę miał w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Jastrowiu. Takich występów było kilka. Tym razem spektakl został po raz pierwszy zaprezentowany w szkole. Co ciekawe - do przedstawienia została zaangażowana publiczność poprzez zaproszenie do wspólnego tańca. I choć wydawać by się mogło, że każdy z nas zna zakończenie - to aktorzy nas zaskoczyli. Choć Romeo się starał i o rączkę prosił - to Julia wybrała innego. Wszystko jednak dobrze się kończy, a na sali słyszymy gromkie brawa! Nowoczesna wersja „Romea i Julii” wszystkim się spodobała! :)

Uczniowie zaprezentowali także makietę, na której uwiecznili wszystkie swoje spotkania i dokonania. Ta przedstawia drzewo, u podstaw którego jest grupa. Na gałęziach znajdują się hasła, które były nieodłącznym elementem ich działań - pomoc, dobroć, życzliwość, szacunek i tolerancja. Liście opisują konkretne spotkania. 

 
 

Było coś dla ducha, teraz coś dla ciała! Kolejna prezentacja należała do grupy p. Elżbiety Miłoszewicz i projektu „Chleb nasz powszedni”. Uczniowie nie tylko zapoznali się z historią chleba, jego odmianami, ale także sposobami wypieku. Zebrali sporo przepisów i sami upiekli chleb na zakwasie! W czasie prezentacji miała miejsce także degustacja różnego rodzaju pieczywa. Nie musze mówić, że chleb znikał z talerzy w ekspresowym tempie ;)

Młodzież stworzyła także księgę chleba. Co ta zawiera? Nie tylko wspomnianą historię i przepisy, ale również opisuje zwyczaje z chlebem związane i przysłowia. W księdze znajdują się także odniesienie do literatury i sztuki, a także procesy chemiczne jakie zachodzą przy pieczeniu chleba! Jednym słowem - w księdze została zebrana cała wiedza zdobyta przez kilka ostatnich miesięcy :)

 
 

Po przepysznej degustacji kolejna grupa zaprasza nas na spacer. „Mój region - moja mała ojczyzna” to projekt realizowany pod opieką p. Magdaleny Szymaszek. Gimnazjaliści przedstawili środowisko przyrodnicze w powiecie złotowskim oraz w gminie Okonek. Zaprezentowali nam najbardziej urokliwe miejsca, które uwiecznili na fotografiach. 

  

Przygotowali także wystawę, na której znalazły się ich prace - przedstawiające ukształtowanie terenu. Makiety wykonane z gazety, plakaty i akwarium, w którym mogliśmy zobaczyć przekrój ziemi. W zbiorach nie zabrakło także map i przewodników turystycznych.

Prezentacje, jak i projekty dobiegły końca. Już dzisiaj wiemy, że działalność zapoczątkowana przez pierwszą grupę będzie kontynuowana w kolejnych latach. Co projekty dały uczniom? Pozwoliły poznać osoby i miejsca, które mają tak blisko. Dały satysfakcję i chwile, które pozostaną w nich na długo.

red. Monika Błaszczak

Projekt realizowany jest przez: