2013-05-27 | Czy doświadczenia fizyczne można wykonywać w domu?

"Czy doświadczenia fizyczne można wykonywać w domu?" - to projekt realizowany przez uczniów Liceum Ogólnokształcącego w Turku pod opieką pana Adama Bartczaka. Uczestnicy projektu eSzkoła - Moja Wielkopolska podjęli się wyzwania, jakim jest opisanie ciekawych doświadczeń, które można samodzielnie wykonać w domu. Prawie każdy eksperyment udokumentowany jest filmem, a pozostałe zdjęciami. Opisy te zamieszamy na znanej stronie internetowej "W kręgu Fizyki LO Turek", zakładając nowy dział "Doświadczenia domowe" pod adresem: http://www.fizyka.net.pl/doswiadczenia/doswiadczenia.html.

Poniżej znajduje się film prezentujący nasz projekt.

Przystępując do projektu, chcieliśmy pogłębić swoją wiedzę z zakresu fizyki, nauczyć się przedstawiać eksperymenty fizyczne  oraz przybliżyć, wydawać by się mogło skomplikowane zagadnienia fizyczne internautom z całej Polski. Już Kartezjusz wiedział, że nie ma na to lepszej metody niż przeprowadzanie doświadczeń. Poszliśmy w stronę doświadczeń, które nie wymagają specjalistycznych sprzętów, często dostępnych jedynie w szkolnych pracowniach, ale takich, które bez problemu można wykonać w domu przy użyciu podstawowych sprzętów.

Każdy opis eksperymentu zawiera następujące elementy:

  • materiały użyte w doświadczeniu,
  • przebieg doświadczenia,
  • wyjaśnienie,
  • uwagi do wykonania.

Udało nam się na razie wykonać ponad 70 ciekawych doświadczeń (w planach mamy kilkadziesiąt innych), nakręcając prawie tyle samo krótkich filmików dostępnych na YouTube w kanale http://www.youtube.com/user/FizykaLOTurek. Prawdziwą gratką jest doświadczenie, w którym uczestnicy projektu grają znane melodie na kieliszkach z wodą. 

Opisywane doświadczenia bardzo często dotyczą innych dziedzin, nie tyko fizyki. Wymienimy tylko niektóre przykłady. Kilka filmów tak, jak powyższy opisują świat dźwięku. Demonstrując efekt Magnusa tłumaczymy zasadę podkręcania piłki w grach sportowych. Pokazujemy prawo Bernoulliego , dzięki któremu, między innymi, lata samolot. W doświadczeniu "Statek z plasteliny" wyjaśniamy, dlaczego statek pływa po wodzie. Budujemy elektromagnes i pokazujemy jego zastosowanie. Demonstrujemy zjawisko włoskowatości, wykorzystywane przez rośliny do pobierania wody.

Przykładem praktycznego zastosowania jest eksperyment "Oporna grupa", dowodzące, że człowiek przewodzi prąd elektryczny i wyjaśniające, dlaczego nie można dotykać urządzeń elektrycznych mokrymi rękami. W doświadczeniu wzięli udział wszyscy uczestnicy projektu.

Całą grupą wykonaliśmy również doświadczenie "Żywy kabel głośnikowy". Udowodniliśmy, że ciało ludzkie bardzo dobrze przewodzi prądy o zmiennej częstotliwości, takiej, jaka występuje w sygnałach dźwiękowych.

Projekt chcemy kontynuować w następnych latach dodając opisy i wyjaśnienia kolejnych eksperymentów. Już teraz możemy napisać, że udział w nim przyniósł nam wiele korzyści. Zrozumieliśmy wiele zjawisk fizycznych przy pomocy prostych doświadczeń, bardzo dobrze bawiąc się przy tym. Poza tym nauczyliśmy się filmować, pisać scenariusze i komentarze do filmów oraz je montować, pracować w grupie korzystając z narzędzi internetowych i tworzyć strony internetowe. Mamy również nadzieję, że nasza praca będzie inspiracją dla innych do wykonywania samodzielnie opisywanych przez nas doświadczeń i pozwoli lepiej zrozumieć otaczający nas świat.

Tekst: Jacek Jastrzębski.
Materiały przesłał p. Adam Bartczak.

Projekt realizowany jest przez: