2013-04-29 | Bliżej gwiazd

Sala astronomiczna „Bliżej gwiazd” to projekt, który w pierwszej edycji znalazł się na podium. Uroczyste otwarcie, zaproszeni goście i wielkie nadzieje co do tego miejsca. Nadzieje, że miejsce to zostanie wykorzystane i będzie służyć innym. Czy tak się stało? Czy w sali astronomicznej odbywają się zajęcia? Postanowiliśmy to sprawdzić.

 

W połowie ubiegłego roku była to jedyna ukończona sala w nowym budynku. Dookoła plac budowy. Remonty się nieco przedłużyły stąd zajęcia także rozpoczęły się z opóźnieniem. Gdy budynek był już oddany do użytku – zaczęło się. Najpierw zajęcia dla nauczycieli, które przybliżyły im idee sali oraz zaprezentowano jej możliwości. Na nauczycieli czekają gotowe scenariusze zajęć – dostosowane do wieku uczniów czy przedszkolaków. Gotowe rekwizyty, prezentacje, materiały dydaktyczne.

 

Dostałam zaproszenie na zajęcia z przedszkolakami. Jak te wyglądały? Czy sala się sprawdziła? I jakie były wrażenia zarówno dzieci, jak i nauczycielek wychowania przedszkolnego? 

Pierwsza grupa miała zajęcia dot. gwiazd. Poznawali gwiazdozbiory, które podziwiali na suficie! Potem te same gwiazdozbiory mogli zobaczyć tak jak widzieli je starożytni. Co Wam przypomina gwiazdozbiór Cassiopeia? Literkę W, pokazujemy! ;) Starożytni natomiast widzieli panią z piórkiem, siedzącą na tronie.

  

Dzieci mogły także złapać tęcze w pudełko! A to za sprawką specjalnie przygotowanych przez uczniów urządzeń – spektrometrów. Kierowali pudełko w stronę światła, w tym celu wyszli na korytarz, i przez okienko w pudełku oglądali tęcze. Ile radości przy tym było! 

 

Była także mowa o spadających gwiazdach. Najmłodsi mieli okazję zobaczyć i dotknąć meteoryt. Nie zabrakło tutaj opowieści o tym jak na północy Poznania spadły meteoryty i utworzyły jeziora kosmiczne. Taki meteoryt i jeziora dzieci mogły zobaczyć na fotografiach umieszczonych w sali.

 
 

Druga grupa poznawała układ słoneczny. Rozpoznawali planety i umieszczali je na orbitach. Potem planety te wprawiali w ruch. Jak się dowiedzieli obrót każdej planety wokół słońca to jest cały rok. Im planeta znajduje się bliżej słońca tym ten rok jest krótszy. A na ostatniej planecie to nawet babcie dzieci nie miałyby jeszcze pierwszych urodzin! 

Wrażenie na dzieciach zrobiły także różnice w wielkości planet. Zarówno na obrazkach – jak i te zaprezentowane na piłkach. Planetki, nazwane tak przez same dzieci, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Każdy chciał prowadzić swoją planetkę po orbicie! Największych planet nie byli w stanie nawet podnieść! Były za duże! :)

Najmłodsi uczyli się nie tylko o planetach i ich księżycach, ale także o tym jaka panuje na nich temperatura i czy można po danej planecie chodzić i skakać. Dzieci przy tym dowiedziały się, że niektóre planety są zbudowane z gazów! Przy tej okazji nie mogło zabraknąć opowieści o tym jak człowiek wylądował na księżycu! W sali również znajduje się fotografia z tego ważnego w dziejach ludzkości wydarzenia! Z kolei na Marsa został wysłany łazik, który pokazał nam jak ta planeta wygląda.

 

Po zajęciach miałam przyjemność rozmawiać z nauczycielkami wychowania przedszkolnego, które do sali przyszły ze swoimi podopiecznymi. Zachwycone, zafascynowane możliwościami sali astronomicznej już dziś wiedzą, że wkrótce tutaj wrócą.

Po otwarciu sali „Bliżej gwiazd”, które miało miejsce w czerwcu wyjeżdżałam z Gniezna pełna nadziei. Często takie inicjatywy kończą się na ambitnych planach, a takie miejsca stoją puste. Tutaj tak się nie stało! Sala jest w pełni wykorzystywana, cieszy się sporym zainteresowaniem, a spotkane przeze mnie przedszkolaki czekają już kiedy po raz kolejny spotkają się z planetkami. Pamiętajcie - każdy z Was może zawitać do sali astronomicznej i poznać to co nieosiągalne! ;)

red. Monika Błaszczak

Projekt realizowany jest przez: