2013-02-27 | Cztery żywioły i radio

„Cztery żywioły i radio” – brzmi ciekawie, tylko o co chodzi? W międzyczasie dowiedziałam się, że głównym celem projektu jest stworzenie radiowęzła w szkole. Co ma radiowęzeł do czterech żywiołów? Przez myśl mi przeszło, że może chodzić o grupę i różne osobowości. Nie pomyliłam się! Cztery żywioły zaprosiły mnie do Gimnazjum im. Powstańców Wielkopolskich w Budzyniu, gdzie w dniu 25.02.2013 r. podczas apelu zaprezentowali swój projekt. Promocja projektu była kierowana nie tylko do całej społeczności szkolnej, ale również do lokalnych władz. 

Na początku była burza, burza mózgów! 12 uczniów zastanawiało się nad wyborem tematu. Chcieli zbudować nawet łódź podwodną, ale wiedzieli, że to jest nierealne. Pomysłów było wiele, wszystkie jednak bardzo różniły się od siebie – tak jak ich osobowości. I tutaj nasunął się motyw przewodni – cztery żywioły.

Żywioły są powiązane ze znakami zodiaku, a te z temperamentami. Powietrze – sangwinik (Bliźnięta, Waga, Wodnik), ogień – choleryk (Baran, Lew, Strzelec), woda – flegmatyk (Rak, Skorpion, Ryby), ziemia – melancholik (Byk, Panna, Koziorożec). Podczas prezentacji każdy żywioł był zaprezentowany i podsumowany poprzez występy wokalne.

Żywioły porównali także do etapów realizacji swojego projektu. Ogień, czyli sposoby na uzyskanie rozgłosu. Nauczą się organizować happeningi, które przyciągną uwagę osób z zewnątrz oraz zagłębią się w tajniki skutecznej negocjacji. Ziemia – jak odkryć własne talenty. O tym później, ale będą odkrywać także talenty innych! Woda, czyli jak zarządzać zasobami ludzkimi. Oprócz zabawy będzie to także okazja do nabycia umiejętności praktycznych poruszania się w środowisku wodnym. Powietrze – komunikacja podstawą sukcesu. Jako, że media są określane „czwartą władzą” – w tym projekcie radio stało się czwartym żywiołem.

Skąd jednak w projekcie radio? Jak sami mówią „pomysł ten spadł na nich jak grom z jasnego nieba”. I tym sposobem dążą do stworzenia radia w swoim gimnazjum. Namiastkę promocji projektu możecie zobaczyć poniżej.

W planach mają zorganizowanie imprez tematycznych, związanych z żywiołami. Przykładem takiej imprezy jest spływ kajakowy z okazji Dnia Dziecka.

Uczniowie chcą sprawdzić czy w ich gminie są jakieś talenty, o których nikt nie wiedział. Jedna z uczennic mówi na swoim przykładzie, że ma dwie twarze – gdy tańczy jazz jest delikatna, ale już osiem lat chodzi na karate i tam jest zupełnie inna. Każdy może pokazać swoje drugie oblicze, swój żywioł – pokazać to co potrafi robić najlepiej. Wyłonione talenty „wykorzystają” i będą promować je w szkole i swojej miejscowości. W budzyńskiej edycji Mam talent do wygrania jest 6-dniowa wycieczka do Zakopanego. Także jest o co walczyć! :) Co ciekawe, zainteresowanie projektem jak i samym konkursem było spore! To jest szansa, którą warto wykorzystać – podsumowują gimnazjaliści. Zapisy do „Budzyńskich talentów” trwają do końca lutego.

 

Przejdźmy do radiowęzła. Jaką muzykę będzie można usłyszeć? Młodzież chce, żeby każdy znalazł coś dla siebie. W planach mają nawet przeprowadzenie ankiety, która pomoże im stworzyć harmonogram – co sprawi, że w radiu każdego dnia będzie inny rodzaj muzyki. Każdy z uczniów jest inny, słucha czegoś innego.

Skąd jednak pieniądze na tak ambitny plan? Pracę zaczynali już w grudniu. Na Mikołajki upiekli pierniczki, zapakowali je i sprzedawali na rynku w Budzyniu. Pieniądze przeznaczą na techniczną realizację swojego przedsięwzięcia. Uczniowie byli też na spotkaniu z Wójtem i mają jego poparcie. W planach już kiedyś było stworzenie radiowęzła w szkole, ale temat jakoś „uciekł”. Wójt cieszył się, że uczniowie wrócili do tego tematu i wykazali tak ogromne zaangażowanie.

 

Warto wspomnieć, że patronat nad projektem gimnazjalistów objęło Radio Eska. Gimnazjaliści zaczęli od wysłania listu, poprzez konsultacje i współpracę. Oprócz prezentów otrzymali również zaproszenie do siedziby radia w Warszawie, aby poznać pracę dziennikarzy od kuchni. Chcą również skonsultować się z innymi szkołami, które mają radio w szkole. Cel? Zobaczyć jak inne szkoły to prowadzą. Sprawdzić reakcje uczniów na szkolny radiowęzeł, czy im się to podoba.

 

Osobiście życzę Wam wytrwałości w dążeniu do obranego celu. O tym, że Wasz projekt spodoba się społeczności szkolnej jestem pewna – i zapisy na „Budzyńskie talenty” są tego dowodem. Muszę przyznać, że zaangażowanie grupy jest ogromne! Mimo, że działają na wielu płaszczyznach, wszystko świetnie się ze sobą komponuje - tworząc naprawdę wyjątkowy projekt. Projekt, po którym w szkole zostanie coś więcej.

A wszystkich zainteresowanych tematem radia, pracą dziennikarza zapraszam na jutrzejszy wykład „Dziennikarstwo – zawód, misja czy pasja?”, który poprowadzi Jacek Cerkaski (dziennikarz Radia Merkury, redaktor eSzkoły).

red. Monika Błaszczak

Projekt realizowany jest przez: