2012-12-27 | Koniec wykładów online... w roku 2012

Za nami pierwsze wykłady wideokonferencyjne w projekcie „eSzkoła - Moja Wielkopolska”. W trzech pierwszych spotkaniach uczestniczyło w sumie około 3000 uczniów!

Interaktywne zajęcia są prowadzone w dużej Auli na Wydziale Fizyki poznańskiego uniwersytetu (Morasko), ale na miejscu znajduje się w sumie kilkudziesięciu słuchaczy (zapewne po to, aby wykładowca nie czuł się źle ;)). Mimo to, wykładom każdorazowo przysłuchuje się w całej Wielkopolsce około tysiąca uczniów, bo obraz i dźwięk z zajęć są transmitowane do 33 sal w całej Wielkopolsce. Na tym zresztą polega cała istota przedsięwzięcia, by nie przyjeżdżać do odległego - dla niektórych - o ponad 100 kilometrów, Poznania. A móc u siebie albo prawie u siebie, oglądać wykładowcę na jednym monitorze, a przygotowaną przez niego prezentację na drugim. Przyjazd jest także niekonieczny, bo w części dyskusyjnej prowadzącemu można zadawać pytania.

 

Wykłady okiem uniwersytetu

Przed każdym wykładem sporo obaw i stresu ma koordynatorka przedsięwzięcia z ramienia UAM, pani Maja Błaszak. Jak mówi, „zastanawia się, co zrobić, jak pytań nie będzie? Każde spotkanie pokazuje jednak, że pytań zwykle jest dużo. Więcej niż czasu przeznaczonego na dyskusję. Zazwyczaj udaje się zrealizować tylko jedną serię. To – zdaniem pani Mai - pokazuje, że młodzież jest ciekawa nie tylko nowych form przekazu, ale przede wszystkim ciekawa świata i żądna wiedzy. Pytania zresztą, jak po pierwszym wykładzie powiedział prof. Stanisław Dylak, są co najmniej tak mądre jak poprzedzający je wykład. „Mamy mądrą młodzież i należy jej chęć zdobywania wiedzy rozwijać” – podsumowuje Maja Błaszak.

 

Wykłady okiem uczniów i nauczycieli

Na pierwszy wykład, do auli na wydziale fizyki na poznańskim Morasku przyjechało zaledwie kilkanaście osób. Za to po drugiej stronie, w salach z systemem LifeSize siedziało około tysiąca osób. Wykład dr Macieja Błaszaka poświęcony ludzkiemu mózgowi wywołał prawdziwą lawinę pytań. Uczniowie z Wrześni chcieli wiedzieć czy można się efektywnie uczyć przy nadmiarze informacji. (Odpowiedź: nie można). Z kolei licealiści z Gniezna chcieli dowiedzieć się jak to jest, że na sprawdzianie nie możemy sobie przypomnieć jakiejś informacji, a przypominamy ją sobie po wyjściu z sali. (dr Błaszak odpowiadał, że to kwestia stworzenia maksymalnie komfortowych warunków. Egzamin nie powinien przypominać egzaminu, a odbywać się na przykład w formie rozmowy, bo strach czy nadmiar stresu ogranicza zapamiętywanie). „Jakie w takim razie są sposoby na zapanowanie nad stresem” - chcieli wiedzieć uczniowie ze Złotowa (m. in. sen, drzemka, pływanie, jogging albo 30 minutowy spacer z psem - odpowiadał wykładowca). 

Pytań było wiele, wszystkie ciekawe i nie sposób je wszystkie tutaj przytoczyć. Informatycy z OFEK-u przygotowują zapis wykładów, który będzie dostępny niebawem. 

O to czy się czy taka forma zajęć się podobała zapytaliśmy m.in. Filipa Wrębla – ucznia klasy II c w Gimnazjum nr 9 w Poznaniu.

Co uczniom daje taki sposób prowadzenia zajęć? – mówił (na gorąco po pierwszym wykładzie) nauczyciel informatyki i zajęć technicznych w 9 Gimnazjum w Poznaniu Edward Surlas:

Na drugi wykład wybraliśmy się do Środy Wielkopolskiej. W Liceum Ogólnokształcącym im. Powstańców Wielkopolskich system LifeSize został zamontowany w szkolnej auli mogącej pomieścić do 200 osób. To największa sala wśród wszystkich przygotowanych do prowadzenia wykładów w ramach projektu eSzkoła - Moja Wielkopolska. W zajęciach 28 listopada 2012 roku uczestniczyło ok. 100 osób. Jakość przekazu: zarówno obrazu jak i fonii była bardzo dobra.

 

W czasie wykładu pt. „Modelowanie rzeczywistości - chód sportowy” doktora Tomasza Polaka z Wydziału Fizyki UAM w licealnej auli było cicho jak makiem zasiał. Natomiast podczas części dyskusyjnej w sali panowało spore ożywienie, co znaczyło, że temat trafił do uczniów. Dodatkowo, by słyszeć pytania z innych szkół uczniowie sami się uciszali. Bawiło ich też to, że mogą zobaczyć się w telewizji, i że widzą ich koleżanki i koledzy w całym regionie. W korytarzowych rozmowach zarówno z uczniami jak i nauczycielami dało się zauważyć, że wszyscy są dumni z tej nowoczesnej technologicznie auli.

 

Wrażeniami dzieli się z nami Jagoda Zielińska z klasy IIa LO w Środzie.

 

„Sprzęt bardzo się przydaje” – mówi nauczycielka fizyki i informatyki w średzkim ogólniaku, Ewa Sadyś:

 

 

 

Czy sprzęt trudno obsługiwać?

Co nowy sprzęt daje szkole? – zapytaliśmy dyrektor średzkiego LO panią Emilię Ostrowską.

Trzeci wykład odbył się 12-go grudnia, prowadził go podobnie jak poprzedni dr Tomasz Polak z Wydziału Fizyki UAM. Tym razem temat spotkania brzmiał: "Rozmiary i wymiary mają znaczenie – fizyka w innych naukach". Pojechaliśmy zobaczyć jak to wygląda w Obornikach Wielkopolskich. Sala, podobnie jak w Środzie, jest zlokalizowana w miejscowym liceum ogólnokształcącym. Oprócz nas, obornickie liceum udzieliło gościny także uczniom z położonego niedaleko Rogoźna. Wykładowcy podobnie jak podczas poprzedniego wykładu udało się na czas wykładu maksymalnie skupić uwagę słuchaczy, pytań także było „za dużo”.

 

Po wykładzie o wrażenia zapytaliśmy młodych słuchaczy:

Mówiły uczennice klasy 2a: Emilia Dobrowolska, Patrycja Giwerska i Rebeka Wawrzkiewicz.

Dlaczego warto mieć taki sprzęt? - to pytanie skierowaliśmy do dyrektor obornickiej szkoły pani Agnieszki Balcerowiak.

 

Czy trudno było zmodernizować szkolną infrastrukturę i doprowadzić ją do takiego efektu jest teraz? Mówi opiekun sali wideokonferencyjnej i lider projektu w Obornikach Wielkopolskich Jarosław Paulus:

Tak, więc pomału wszyscy zaczynają się przyzwyczajać do wykładów z użyciem systemu LifeSize. Uniwersytecki koordynator projektu, Maja Błaszak podkreśla, że efekt nowości szybko minie. A to, co zostanie i będzie na kolejny wykład stale przyciągać młodzież, to możliwość bezpośredniego obcowania z ciekawym wykładowcą, możliwość zadania mu pytania i uczestniczenia w dyskusji. Maja Błaszak dodaje, że we współczesnej szkole nie ma żadnej płaszczyzny wymiany myśli, nie ma miejsca na dyskusje i dywagacje na jakikolwiek temat. Jedyny moment, kiedy uczeń ma głos w trakcie lekcji, to moment, kiedy nauczyciel go pyta. „W trakcie naszych wykładów online uczniowie najpierw słuchają krótkiego wykładu, a potem trwa dyskusja, która - można powiedzieć - jest "clue" całego wydarzenia – podsumowuje Maja Błaszak.

Swoje zdanie o nowym przedsięwzięciu ma także opiekun merytoryczny i naukowy projektu profesor Stanisław Dylak.

Zapytaliśmy profesora, czy to rozwiązanie technologiczne wprowadza szkołę na wyższy poziom? – Odpowiadając profesor zwraca uwagę na zupełnie inny aspekt sprawy. „Taki wykład to także spore wyzwanie dla wykładowcy” – mówi... 

Wykłady okiem informatyków

W czasie wykładów łącza internetowe pracują „na pełnych obrotach” nieco ponad godzinę. W tym czasie, nad jakością transmisji w siedzibie OFEKu w Poznaniu czuwa zespół informatyków. Trzej panowie cały czas sprawdzają czy wszystkie sale otrzymują obraz i dźwięk w najwyższej jakości. Czasami gdzieś na linii łącze się zrywa i wtedy oni wchodzą do akcji. Najwięcej siwych włosów przedsięwzięcie przysparza administratorowi systemu Andrzejowi Pytlarzowi. Jego zdaniem „technicznie system LifeSize stanął na wysokości zadania”.

Oto jego ocena wykładowych początków: "Wykład inauguracyjny był na bardzo dobrym poziomie. Widzieliśmy to zwłaszcza w części dyskusyjnej, gdzie występowała rotacja rozmówców. Szczególnie jednak cieszy mnie entuzjazm i zaangażowanie opiekunów sal wideokonferencyjnych. Konferencja na 35 sal to trudne przedsięwzięcie. Dzięki dobrej komunikacji i wzajemnemu zrozumieniu z powodzeniem zrealizowaliśmy dotychczasowe wykłady. Dziękuję Wam za to. Wyrazy uznania także dla zespołu Studia Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, który profesjonalnie realizuje obraz i dźwięk z sali wykładowej. Dzięki ich pracy oglądamy dynamiczny, przyciągający uwagę obraz wykładowcy. Przed nami kolejne wykłady. My w OFEK obecnie pracujemy nad dalszą poprawą jakości połączeń – zwłaszcza dźwięku. Myślę, że z wykładu na wykład będzie coraz lepiej”.

W sumie w ramach projektu "eSzkoła - Moja Wielkopolska", zostaną przeprowadzone 32 wykłady. Oby wszystkie, (które jeszcze przed nami) wywoływały oklaski i zainteresowanie takie, jak te trzy pierwsze.

Do zobaczenia 8 stycznia 2013 roku!

red. Jacek Cerkaski

Projekt realizowany jest przez: