2012-10-01 | Szukali śladów sarny - z lupą, po kolanach

Połowa czerwca. Koniec roku szkolnego był już blisko, a w Gimnazjum w Ptaszkowie działo się dużo! To tutaj realizowany był m.in. projekt “Przyjaciel las”, o którym już wcześniej pisaliśmy. Skąd pomysł na taki temat? Nazwa miejscowości „Ptaszkowo” pomogła uczniom w tym wyborze. “Chodziło o to, żeby las był dla nas przyjacielem – i my byli przyjacielem dla niego” - mówiła zgodnie grupa. Uczniowie chcieli lepiej poznać las, wiedzieć „z czego” się składa – typowo od podstaw, od korzeni.

 

Przy szkole oraz w pobliskim parku widzimy na drzewach budki lęgowe dla ptaków. Ile takich budek zostało założonych? 12 sztuk! :) Te już mają swoich mieszkańców. Nie można jednak tam zaglądać, żeby im nie przeszkadzać.

 

W ramach projektu powstała również ścieżka edukacyjna dla najmłodszych. Młodzież zebrała materiały leśne, żeby dzieci za pomocą zmysłów rozpoznawały różne liście, szyszki czy kasztany. Tydzień po naszym spotkaniu uczniowie zorganizowali lekcje dla swoich młodszych kolegów (z klas 1-3). Przekazali im wiedzę, którą zdobyli podczas trwania projektu - poznawali m. in. typy lasów. Gimnazjaliści chcieli pokazać dzieciom coś, co zapamiętają na dłużej. Co będą mogli dotknąć, doświadczyć. Wykorzystali w tym celu plansze, makietę paśnika i puzzle.

Grupa nawiązała również współpracę z Ośrodkiem Hodowli Zwierzyny Łownej w Cykowie. Spotkali się tam z leśnikami. Co robili w czasie tego spotkania? Kopali, osadzili lizawkę, badali glebę, zdobywali informacje o zwierzętach, którym trudno jest zdobyć zimą pożywienie. Szukali śladów sarny - z lupą, po kolanach. Udało się! Sprawdzili się w roli detektywów :)

W Cykowie zbudowali także paśnik. Był to ich wspólny pomysł. Chcieli pomóc zwierzętom, bo zimą trudniej jest im zdobyć pożywienie. A jakie zwierzęta można tam spotkać? Głównie sarny i dziki.

 

Warto zwrócić uwagę, że paśnik zbudowany jest z akacji, dlaczego? To drzewo jest najmocniejsze i paśnik wytrzyma dłużej. Po co więc makieta paśnika? Powstała po to, aby dzieci nie musiały jechać specjalnie do Cykowa obejrzeć paśnika. Dzięki temu podczas zajęć mają możliwość zobaczenia jak taki paśnik wygląda, jak jest zbudowany.

Mimo, że projekt już się zakończył to uczniowie będą kontynuować swoją działalność. W jaki sposób? Poprzez zbieranie pożywienia dla zwierząt - m.in. kasztanów. Dzięki temu paśnik nigdy nie będzie pusty, a cała społeczność szkolna zaangażuje się w projekt! :) Czy uczniowie z Gimnazjum w Ptaszkowie okazali się prawdziwymi przyjaciółmi lasu? Zdecydowanie! :)

red. Monika Błaszczak

Projekt realizowany jest przez: