2012-07-19 | Matematyka na talerzu poznańskiej pyry

Czternastoosobowa grupa uczniów z gimnazjum w Borku Wielkopolskim realizuje projekt pt.: „Matematyka na talerzu poznańskiej pyry”.  Projekt poświęcony jest tradycyjnym potrawom kuchni wielkopolskiej i jest nie tylko związany z matematyką, ale również z innymi naukami ścisłymi.

Uczniowie znajdują matematykę w bardzo ważnej sferze życia, jaką jest odżywianie. W związku z tym zadają sobie pytanie: Czy jedzenie to liczenie? :)

Młodzież rozpoczęła od przeprowadzenia ankiety nt. tradycji wielkopolskiej kuchni wśród mieszkańców gminy Borek Wielkopolski. Ułożyli również tygodniowy jadłospis oparty na tradycyjnych daniach naszego regionu. W tym zadaniu korzystali z tabeli żywieniowych i konsultacji z fachowcami. Co więcej - obliczyli średni koszt przyrządzenia potraw ze swojego jadłospisu dla 4-osobowej rodziny.

 
 

Kto najlepiej wie jaką popularnością cieszy się kuchnia wielkopolska w ich gminie? Szefowie kuchni! I to właśnie z nimi zespół uczniowski przeprowadził wywiady. Poza tym uczniowie zaprojektowali ulotki, które rozdali mieszkańcom gminy. Do czego te miały zachęcić? Do podtrzymywania tradycji na naszych stołach! :) 

Jak na temat z matematyką związany obliczyli kaloryczność wybranych dań kuchni wielkopolskiej. Porównali kuchnię regionalną z wegetariańską i fast-food'ami. Przeanalizowali składniki potraw wielkopolskich oraz ich wpływ na zdrowie człowieka (choroby serca) – w tym celu spotkali się i skonsultowali z kardiologiem.

 

W związku z tym, że ich region jest wybitnie rolniczy uczestnicy projektu zwiedzili Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie.

 

Uczniowie zostali zaproszeni na Wydział Nauk o Żywności i Żywieniu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Wysłuchali cyklu wykładów i brali udział w warsztatach zorganizowanych specjalnie dla nich! :) Zwiedzili halę półtechniczną Katedry Biotechnologii i Mikrobiologii Żywności.

 
 

Grupa wybrała się do restauracji sieci McDonald’s w Poznaniu, gdzie zapoznała się tabelą wartości odżywczych tamtejszych dań. Nastąpiła degustacja niektórych z nich :)

 

Uczniowie sami decydowali co będą robić i zaskakiwali coraz ciekawszymi pomysłami. Rozwijają swoje zainteresowania, zdobywają wiedzę i nowe umiejętności. Kto by pomyślał, że nauka przedmiotów ścisłych może być tak atrakcyjna i ciekawa? :)

Materiały nadesłała p. Iwona Zielińska - dziękujemy!

Projekt realizowany jest przez: