2012-07-16 | Motorowy zawrót głowy

Gimnazjum w Stawiszynie. To tutaj uczniowie pod opieką pana Przemysława Jarzębskiego dostali "motorowego zawrotu głowy" ;) Zobaczcie sami!

Zadaniem uczniów było przyjrzenie się zasadom działania silników spalinowych i ekologicznych, mieszance paliwa, olejom, lakierom i rozpuszczalnikom, związkom chemicznym wydzielanym przez samochód lub motocykl, zanieczyszczeniu środowiska, graficznym wykresom ruchu podczas jazdy motorowerem, aerodynamice.

Uczniowie mieli szansę wypowiedzieć się podczas debaty o zaletach i wadach silników ekologicznych. Dodatkowo zapoznali się z zasadami udzielania pierwszej pomocy w razie urazów, wypadków oraz wypracowali zasady bezpiecznego podróżowania. Zaproponowali także wycieczkę jednośladem po interesujących terenach gminy Stawiszyn – tworząc mapkę – przewodnik.

Jakimi tematami zainteresowała się grupa? Jakie informacje udało jej się zdobyć?
- Mieszanka paliwa – skład i struktura.
- Co jest właściwie w paliwie, że motocykl jedzie a silnik pracuje?
- Olej w silniku: z czego jest zrobiony, co się z nim dzieje, jak utylizować zużyty olej?
- Ankieta na temat sposobów dojazdu do szkoły.
- Co jest takiego trującego w lakierze, że trzeba zakładać maskę?
- Lakiery i rozpuszczalniki stosowane w motoryzacji.
- Dlaczego pod lakier trzeba kłaść podkład i dlaczego czasami lakiery się nie przyjmują? Czy lakier do paznokci ma podobną strukturę?
- Jakie związki chemiczne wydziela samochód, motocykl?
- Jak czynniki środowiska wpływają na metal?
- Przyspieszenie, prędkość.
- Graficzny wykres ruchu podczas jazdy motorowerem, motorem, rowerem, biegu, chodu.
- Aerodynamika - jaki wpływ ma na osiągi pojazdu i dlaczego buduje się kształty opływowe? Jak wpływa to na koszt eksploatacji? Formula 1: DRS - nastawianie tylnego skrzydła.
- Do czego służą amortyzatory i jak działają?
- Spalanie benzyny - badanie, testy spalania różnych samochodów, np. na gaz, na benzynę, na ropę - o różnych pojemnościach. Ile litrów spala na 100km/10km/1km/100m/1m.
- Najważniejsze przepisy ruchu drogowego.

Ponieważ prawie każdy w domu ma samochód, motorower, czasami traktor lub inną spalinową maszynę rolniczą sprawdzili jak wygląda wacik po przyłożeniu do rury wydechowej. Ze względów bezpieczeństwa i z uwagi na możliwość dużego stężenia metali ciężkich waciki zamknięte są w słoikach. O ich utylizacji pomyślą po finale swojej akcji.

 

W dniach 24-26 kwietnia wybrali się do trzech ciekawych miejsc związanych z tematem swojego projektu – motoryzacją.
Dzięki uprzejmości osób trzecich spojrzeli z innej strony na stację paliw Eko-Jaz, Okręgową Stację Badania Pojazdów, oraz prywatny zakład blacharsko-lakierniczy. Poniżej fotorelacja z tej wyprawy :)

Na pierwszy „ogień” poszła stacja paliw Eko-Jazz w Stawiszynie.


 

Młodzież na stacji spotkała samochód ciężarowy Renault 450 o poj. 12.000cm3. Samochód ten posiada dwa zbiorniki po 420
litrów, pochłania na odcinku 100 km około 30 litrów oleju napędowego. Dwa pełne baki wystarczą na przejechanie około 2600 km.

Paliwo składowane jest w specjalnie zaprojektowanych zbiornikach, wkopanych w ziemię (21tys. litrów). W każdym z nich są czujniki przeciwpożarowe i przeciwprzeciekowe. W sytuacji krytycznej na stacji, system automatycznie odcina dostęp do zakopanych zbiorników. Uczniowie mieli okazję podejrzeć zbiorniki paliwowe oraz do przechowywania gazu płynnego LPG. Natomiast stare zbiorniki zalewa się wodą lub zasypuje. Istnieje ryzyko, że podczas powodzi, puste zbiorniki wypłyną na powierzchnię powodując zagrożenie na stacji. Zespół przekazuje specjalne podziękowania dla pana Grzegorza Nowackiego, który cierpliwie oprowadzał i odpowiadał na ich pytania.

Dzięki uprzejmości pana Kazimierza Tomczyka, właściciela Stacji Kontroli Pojazdów w Stawiszynie uczniowie mieli okazję zobaczyć, czym tak naprawdę zajmuje się stacja i jak przebiega badanie techniczne pojazdu. Szczęście im dopisało i niebawem do corocznej kontroli zgłosił się osobowy Renault Espace. Do pracy wezwano diagnostę, który kolejno badał właściwości mechaniczne pojazdu. Były to badania: właściwości jezdnych pojazdu, stan ogumienia, zużycie amortyzatorów, hamulce, emisja
spalin, ustawienia świateł. Nowy pojazd bada się dopiero po 3 roku użytkowania, potem już co rok. Autobusy co pół roku.

 
 
 

Miłośnicy motoryzacji znaleźli w Stawiszynie eksperta, który o lakierowaniu i naprawach blacharskich pojazdów wie absolutnie wszystko. Zgodził się na przyjęcie uczniów i wyjawienie tajników swojej pracy. Z wizytą do pana Krzysztofa Jaskólskiego, właściciela Zakładu Blacharsko – Lakierniczego, wybrali się jak zwykle z tabletem i masą pytań.

 

Na zdjęciach Volkswagen Passat B6, oczywiście przed naprawą.

Pistolet do malowania.

Lakiernik - blacharz musi mieć nie tylko wiedzę z zakresu lakierowania, ale także elektryki i mechaniki pojazdu. Poniżej naprawa plastikowego zderzaka.

 

Gimnazjaliści własnymi siłami postanowili dokonać pomiaru ruchów różnych pojazdów i narysować wykresy. Mieli do dyspozycji motocykl Suzuki Bandit o poj. 600 cm3, skuter Kingway o poj. 50cm3, rower, własne nogi, stopery w komórkach oraz taśmę pomiarową i kredę. Do przeprowadzenia testu posłużyła im 60 metrowa bieżnia, którą dodatkowo podzielili na 30 równych części (tzw. stanowiska metrowe). Obsadzili stanowiska co kilka metrów. Ich zadaniem było tylko na głośną komendę włączyć stoper oraz zatrzymać go, gdy w wyznaczonym miejscu pojawił się dany obiekt. Relacja z pomiarów poniżej :)

 
 

Materiały nadesłał p. Przemysław Jarzębski - dziękujemy!

Projekt realizowany jest przez: