2012-07-10 | W dwuszeregu zbiórka

„W dwuszeregu zbiórka” to projekt, którym zajmuje się grupa z Gimnazjum nr 4 w Zespole Szkół nr 2 w Szamotułach. Tematem przewodnim są szeregi.

Grupa uczniów wciela się w rolę poszukiwaczy. Gdzie szukają szeregów? W fizyce, matematyce, chemii, muzyce, historii czy w jeździectwie :)

W życiu codziennym szeregi spotykamy wokół nas. Grupa projektowa poszukuje szeregów poprzez liczne doświadczenia, spotkania z ludźmi, którzy wiedzą o tym coś więcej :)

Ogólna, skrócona definicja szeregu zaczerpnięta z wikipedii:
„Szereg - ciąg osób lub przedmiotów ustawionych obok siebie w linii prostej; rząd”. Z nimi jednak dowiecie się dużo więcej! :)

Doszukali się wielu szeregów w swoim otoczeniu, były to:

a) szeregi w muzyce:
- szereg wartości nutowych,
- szereg oktawowy,
- szereg rytmiczny,

b) szeregi w chemii:
- szereg napięciowy metali,
- szereg promieniotwórczy,

c) szeregi w statystyce:
- szereg prosty,
- szereg rozdzielczy,
- szereg szczegółowy,
- szereg wyliczeniowy,

d) szeregi w jeździectwie,

e) szeregi w wojsku,

f) szeregi w matematyce,

g) szeregi w historii:
- szare szeregi,

h) szeregi w fizyce,

i) szeregowce - budnyki mieszkalne.

Istnieje również wiele innych szeregów. Skupili się jednak na tych, które ich zdaniem wydały się najciekawsze! :)

Uczniowie udali się do Państwowej Szkoły Muzycznej w Szamotułach, gdzie prawdziwy fachowiec praktycznie wyjaśnił czym jest szereg w muzyce.


Młodzież wykonała doświadczenie połączenia szeregowego w fizyce, a także proces galwanizacji :) Grupa miała również okazję przeprowadzić rozmowę z wojskowym szeregowym, który przekazał sporo ciekawych informacji jak wygląda jego dzień i jakie są jego obowiązki.

Uczniowie wybrali się również do Szkółki jeździeckiej i spotkali się z nauczycielem historii w celu przybliżenia im tematu szarych szeregów. Temat poznali z naprawdę wielu stron i jak sami podsumowują:

„Projekt będzie dla wielu pewnie czymś nowym, ale i pomoże utrwalić wiadomości już znane :) To co wydaje się trudne w praktyce okazuje się bardzo przyjemne i łatwe”.

Materiały nadesłały p. Anna Gendera i Michalina Lepsza - dziękujemy!

Projekt realizowany jest przez: