2012-04-02 | Konferencja Administratorów Szkolnych Sieci Komputerowych w Nowym Tomyślu

Ponad 300 gości z 9 województw przyjechało do miasta wikliny na VIII Konferencję Administratorów Szkolnych Sieci Komputerowych. Gości przywitali organizatorzy Andrzej Wałęsa i Dariusz Stachecki, dyrektorzy Gimnazjum im. Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu - szkoły, która bierze udział w projekcie "eSzkoła - Moja Wielkopolska".

" Co to znaczy żywa, realna, cyfrowa szkoła?" - pyta przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej. "Chcielibyśmy, żeby to był start w którym wielu odnajdzie się, w którym wielu znajdzie swoją szansę". Jednocześnie gratuluje takiej właśnie szkoły dyrektorom Gimnazjum oraz burmistrzowi Nowego Tomyśla.

Prof. UAM dr hab. Stanisław Dylak w wykładzie inauguracyjnym "Nauczyciel architektem, nie przekaźnikiem, wiedzy uczniowskiej. To konieczność".

“Nie tak dawno nauczyłem się wysyłać sms’y. Ostatnio przeczytałem, że to jest obciach. Dzisiaj trzeba być na facebook’u - ja nie jestem”. W dzisiejszych czasach młodzi ludzie są już w cyfrowej przestrzeni. Nie czytają gazet, bo są tam wulgaryzmy, podwórkowe zwroty. Nazywają to hipokryzją. “Młodzi ludzie życie traktują serio, szkołę traktują serio. To my ich nie traktujemy serio! Są obywatelami świata cyfrowego”. Profesor jako przykład "nie traktowania młodych ludzi serio" wskazał ACTA. Dopiero po protestach rząd zaczął brać zdanie tych młodych ludzi pod uwagę.

“Taka jest szkoła, która powstała na potrzeby społeczeństwa masowego”. Dlaczego więc tak trudno ją zmienić? Za czasów Sokratesa i Arystotelesa dyskutowano - następowała interakcja. Potem nastała era druku. Z książek uczymy się inaczej - jest to przekaz jednokierunkowy, tak samo jak w klasie. Uczeń jest tylko konsumentem, nie twórcą. Dlatego też uczniowie lubią facebook’a.


“Szkoła jest właśnie takim więzieniem. Więźniowie są pod stałą kontrolą. Współczesna szkoła taka jest. Nadmiar kontroli jest zły. Ucząc się do odpowiedzi nie uczymy się refleksyjnie, twórczo - tylko sztywno. Ci młodzi ludzie to odrzucają”.

Dalej profesor pyta: czym różni się tablet od drewnianej tabliczki? Trzeba wiedzieć jak technologie wykorzystać.
Nie odbierajmy dzieciom dzieciństwa. Nie uczmy ich ile rzęsek ma orzęsek. Uczniowie nie chcą uczyć się rzeczy, które im się w przyszłości nie przydadzą. “Babcia zawsze mi powtarzała - Stasiu, nie rób dużo. Lepiej mniej, a lepiej” - wspomina Stanisław Dylak.

Na podsumowanie profesor cytuje Talesa z Miletu: “Oto mój pogląd na to, jak się rzeczy mają, spróbujcie go poprawić...”.
Wykład profesora został nagrodzony gromkimi brawami.

Od eSzkoły do Gridu Edukacyjnego - temat przedstawił uczestnikom konferencji Andrzej Musisz. Przybliżył założenia projektu “eSzkoła - Moja Wielkopolska” oraz czym jest grid edukacyjny.

Przede wszystkim sieć – Daniel Żukowski (Konsorcjum FEN) zwracał uwagę na to, że “telefony, tablety, których używamy będą tak dobre - jak dobra będzie sieć w Waszych szkołach”. Do 2015 roku, 80% nowo zainstalowanych sieci bezprzewodowych będzie bezużyteczna z powodu złego planowania.


Nowoczesne i skuteczne zarządzanie szkołą za pomocą nowych technologii - o rozwiązaniach w swojej szkole opowiadał Dariusz Stachecki. Dziś pendrive nie jest już modny. Dostęp do darmowych aplikacji i narzędzi, dostęp do materiałów z lekcji, udostępnianie sobie materiałów - korzystanie z doświadczeń innych, współpraca, tworzenie. Edycja w przeglądarce, konsultacje online. Jedno jest pewne - jest to prawdziwa cyfrowa szkoła.

Dr Jan Polak w wykładzie “Mobilne technologie w edukacji” zaprezentował możliwości podręczników edukacyjnych. Ten powinien być interaktywny. Zawierać nie tylko suchy tekst, ale także filmy czy symulacje. Przedstawił kilka przykładów, z czego największym zainteresowaniem cieszyła się symulacja działania wiatraków prądotwórczych. Na scenę poprosił osobę, której zadaniem było wywołanie wiatru - żeby wprawić w ruch wiatraki. Wiatr nie został wywołany ruchem ręki, czego większość z nas się spodziewała, a dmuchnięciem. Zdziwienie i fascynacja wszystkich na sali była ogromna.

“Jeśli nauczyciel nie będzie wiedział co z tym zrobić to te urządzenia będą tylko gadżetem. Wszystko zależy od nauczyciela”.

Organizatorom VIII Konferencji Administratorów Szkolnych Sieci Komputerowych gratulujemy sukcesu!



Projekt realizowany jest przez: