2013-03-11 | Na tropie woskowych tajemnic

"Na tropie woskowych tajemnic" znaleźli się uczniowie z Gimnazjum przy Zespole Szkół Publicznych w Rozdrażewie. Opiekunem zespołu jest p. Anna Broda. Wspólnie z grupą zdradzi nam tajemnice ich wspólnego projektu.

red. Monika Błaszczak

W naszym projekcie nauka splata się z codziennością... Tropem woskowych tajemnic postanowiliśmy ruszyć po długich i burzliwych negocjacjach. Niełatwo było nam bowiem wybrać obszar, którym chcielibyśmy się zająć, a później sam temat. Mamy liczne zainteresowania i próbowaliśmy zarazić nimi siebie nawzajem. W końcu zdecydowaliśmy, że najbliższe pół roku naszego życia będzie kręciło się wokół wosku. Dlaczego? Bo to słowo kluczowe intryguje zarówno chłopców, jak i dziewczęta. Uświadomiliśmy sobie, że pod tym jednym stwierdzeniem kryje się wiele substancji wykorzystywanych w licznych dziedzinach życia. Gdy zaczęliśmy się nad tym zastanawiać, zauważyliśmy, że z woskiem mamy do czynienia niemalże codziennie, a rzadko kiedy to sobie uświadamiamy. 

 

Co zatem zamierzamy? Nasze cele to poznanie wosku (wosków) jako substancji chemicznych i próba odpowiedzi na pytanie "czy wosk woskowi równy"? Zamierzamy zbadać ich właściwości oraz przyjrzeć się z bliska wykorzystaniu wosku, np. w kosmetyce, do produkcji świec, itd.

Punktem wyjścia dla naszych działań będzie słowo "wosk" jako wyraz wieloznaczny. Do niego też wrócimy na końcu, aby odpowiedzieć na pytanie czy rzeczywiście jest on neosemantyzmem. A uda nam się to wtedy, gdy poznamy jego właściwości i zastosowanie.

 

W naszej okolicy dostrzegamy miejsca, zakłady (np. znana w Polsce firma produkująca znicze "Max-Pol", salon kosmetyczny, myjnia samochodowa, pasieka), które pomogą nam zrealizować założone cele. Realizacja zadań pozwoli nam również lepiej poznać region, przyjrzeć się pracy ludzi wykonujących różne zawody. A to nieocenione doświadczenie. Zważywszy, że wkrótce staniemy przed koniecznością wyboru drogi życiowej i planowania swojej kariery zawodowej. 

 

Cieszy nas fakt, że nasz pomysł daje szansę na realizację interdyscyplinarnego projektu, który znacząco poszerzy naszą wiedzę (głównie z zakresu chemii, biologii i języka polskiego). Będzie on także okazją do kształcenia umiejętności pracy w grupie (co, jak zauważamy, jest w dzisiejszych realiach nieodzowne), negocjowania, wypracowywania kompromisów, planowania i dokumentowania naszych działań.

Materiały przesłał p. Łukasz Ryba.

Projekt realizowany jest przez: