2013-03-06 | Dziennikarstwo - zawód, misja czy pasja?

„Dziennikarstwo – zawód, misja czy pasja?” to temat ósmego wykładu, który odbył się w ramach projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”. Wykład poprowadził Jacek Cerkaski – redaktor portalu eSzkoła oraz dziennikarz Radia Merkury.

Czy warto dzisiaj myśleć o pracy w mediach? Co trzeba umieć, wiedzieć i kiedy zacząć? Czy to prawda, że dziennikarz pracuje po kilka godzin dziennie i ma wolne weekendy? Czy warto recytować wiersze, śpiewać w chórze i grać w szkolnym kole teatralnym? Na te i wiele innych pytań uczniowie uzyskali odpowiedź. 

Jacek Cerkaski poruszył ważną kwestię – dyspozycyjność dziennikarza i jego nienormowane godziny pracy. Jest to praca, która z reguły nie pozwala na wolne święta czy weekendy. Była również mowa o wyzwaniach jakie stawia zawód dziennikarza i przygody, bo nigdy nie wiadomo co spotka dziennikarza, gdy przyjdzie do pracy. Jakich ludzi pozna czy z jakimi sytuacjami, wydarzeniami się spotka. Co przyniesie dzień.

Bardzo ważna rzecz, na którą trzeba zwrócić uwagę – dykcja, którą uczniowie mogą ćwiczyć już teraz. Dziennikarz zafundował małą rozgrzewkę już w czasie wykładu, poprzez aktywizację słuchaczy. Zobaczcie sami :)

„Trzeba wiedzieć wszystko o czymś i coś o wszystkich” – to jedna z głównych myśli wykładu. Dziennikarz powinien w każdym temacie mieć coś do powiedzenia. Specjalistą może być tylko w jednej dziedzinie. Musi być zorientowany w tym co się dzieje, musi być otwarty na otaczający świat.

  

Radiowęzeł – ten funkcjonuje w wielu szkołach. Jacek namawiał uczniów, żeby wykorzystali jego potencjał. Niech to nie będzie tylko puszczanie muzyki w czasie przerw. Na początek wystarczy prowadzenie audycji raz w tygodniu. Jest to świetny sposób na zdobycie doświadczenia i sprawdzenie się w roli redaktora.

Po wykładzie pojawiło się wiele pytań. Niestety nie wszystkie zostały zadanie – ze względu na brak czasu. Jakie m. in. zostały zadane pytania? Dlaczego gwiazdy, celebryci nie lubią dziennikarzy? Czy trzeba studiować dziennikarstwo, żeby zostać dziennikarzem?  

Po wykładzie uczniowie obecni na sali otoczyli naszego Jacka i zapytali m.in. o to czy zawód dziennikarza jest niebezpieczny? Poznajcie odpowiedź na to… niebezpieczne pytanie ;)

Pozostałe pytanie? Czy po przyjściu rano do pracy dziennikarz sam wybiera sobie te wszystkie wiadomości? Tak. Dzień wcześniej słucha różnych wiadomości i wyrabia sobie opinię na ich temat. Przez cały dzień słucha także swojego radia. Ktoś musi znaleźć swoje miejsce na ziemi, robić to co się lubi – także w mediach. Trzeba robić rzeczy, które są zgodne z jego predyspozycjami. Jeden czyta dzienniki, inny robi reportaże, bo to lubi. Efekt dostrzegalny i nagradzany przez innych jest tylko wtedy gdy, oprócz zaangażowania, jest także pasja. 

Jak Jacek podsumowuje spotkanie z gimnazjalistami po wykładzie? „Ja chce ich zachęcić, nawet nie do tego, żeby byli dziennikarzami – tylko żeby byli otwarci na świat i mieli szeroko otwarte oczy. Żeby przechodzili obok pewnych rzeczy nieobojętnie, z zaciekawieniem. Żeby pomyśleli. Jest taka postawa obywatelska – widzę wypadek, dzwonię na policję – u nas widzę wypadek i się odwracam. To jest też problem. Dziennikarz taki nie może być. Dziennikarz musi orientować się w różnych tematach". 

Na podsumowanie tego wykładu myślę, że odpowiednie będzie pytanie jednego z uczniów – czy nie  żałuje, że został dziennikarzem? Gdyby żałował, nie mówiłby z takimi wypiekami na twarzy o tym co robi! 

 

red. Monika Błaszczak

Projekt realizowany jest przez: